U bent hier
Impact stormvloedkering verder onderzocht
NIEUWPOORT - Om de bezorgdheid bij het actiecomité weg te nemen, laat minister Weyts onderzoeken of de stormvloedkering een negatieve werking zal hebben op de stroming.
Parallel met de bouw van de stormvloedkering in de havengeul van Nieuwpoort wordt onderzocht welke bijkomende maatregelen er kunnen worden genomen om er de stroomsnelheid nog verder te reduceren. Dat is een van de initiatieven waarmee Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) wil tegemoetgekomen aan de bekommernissen van het actiecomité Havengeul Nieuwpoort, dat een bredere doorgang vroeg.
Dit antwoordde de minister aan Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA), die hierover vandaag een vraag stelde in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken.
Hoewel zes jaar gespecialiseerd studiewerk aan de plannen voor de stormvloedkering voorafging, leiden de plannen tot ongerustheid bij booteigenaars, verzameld in het Actiecomité Nieuwpoort Havengeul. Zij vrezen dat de stormvloedkering een negatieve invloed zal hebben op de stroming, waardoor de toegang tot de haven danig in gedrang komt.
Drie tot vier jaar langer
Ze pleiten voor een grotere doorvaarbreedte.
“Die werd onderzocht, maar zal nauwelijks betere resultaten bieden. Bovendien kost de bouw van de kering twintig miljoen euro extra en duurt ze drie tot vier jaar langer”, zegt Maertens. “De minister wil de bezorgdheid van het actiecomité echter wegnemen. Vandaar het onderzoek.”
Bron: vln, Het Nieuwsblad/Regionaal: Oostende-Westhoek, 30.10.2017, p. 5
