U bent hier
Opwaardering Grensleie niet in gedrang

BRUSSEL – De voorlopige pauze in de realisatie van het kanaal Seine-Nord Europe, tussen Compiègne en Cambrai, heeft geen gevolgen voor de werken om de Grensleie op te waarderen. Dit bevestigde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) in het Vlaams Parlement aan Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA).
Het Seine-Scheldeproject wil het Seinebekken met het Scheldebekken verbinden. Hiertoe moet er nog een nieuw kanaal gegraven worden tussen Compiègne en Cambrai, het kanaal Seine-Nord Europe.
Recent werd echter duidelijk dat de Franse regering de realisatie van het kanaal wil uitstellen. Dit kan echter op weinig bijval rekenen bij de regio’s en departementen in het noorden van Frankrijk, die onlangs een reeks voorstellen op tafel gelegd hebben. Zo zouden ze borg staan voor een lening van 776 miljoen euro en zijn ze bereid om gedurende twee jaar een bedrag van 1.1 miljard euro ter beschikking te stellen aan de nationale overheid om te voorkomen dat de werken zouden worden onderbroken. Ook verlangen ze de leiding over de aanleg van het kanaal. Midden oktober zou het antwoord van de Franse regering bekend moeten zijn. “Wat ook het antwoord zal zijn, minister Weyts bevestigde me dat de werken om de Grensleie op te waarderen onverminderd doorgaan. Aan Vlaamse kant zijn we bezig met de Doortocht Wervik, die eind dit jaar voltooid zou moeten zijn. Midden volgend jaar zou er gestart worden met de uitvoering aan Franse kant. Deze werken zullen een jaar duren”, zo weet Bert Maertens. “De werken om de sectie van de Grensleie van Deûlémont tot de sluis van Komen op te waarderen zouden starten in de tweede helft van 2019 en duren tot 2020; van Komen tot de taalgrens zijn ze nu aan de gang; van de taalgrens tot Menen (Vlaamse kant) starten de werken in 2021”, zo besluit Bert Maertens.