Vlaanderen bewaakt verdere realisatie Seine-Scheldeproject

Door Bert Maertens op 25 mei 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken
Bert Maertens - foto Anne Deknock

BRUSSEL – De laatste maanden zijn er belangrijke stappen gezet in de realisatie van het Seine-Scheldeproject in Frankrijk. Toch zal het nieuw aan te leggen kanaal tussen Compiègne en Cambrai pas in 2027 operationeel zijn. Dit bevestigde minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) gisteren in het Vlaams Parlement tijdens de commissie Mobiliteit en Openbare Werken aan Vlaams Parlementslid Bert Maertens (N-VA). Dat de Franse regering het kanaal alsnog wil realiseren, is mede te danken aan de druk vanuit minister-president Geert Bourgeois (N-VA) en minister Ben Weyts.

Het Seine-Scheldeproject wil het Seinebekken met het Scheldebekken verbinden, om aldus een watersnelweg van de toekomst te realiseren. Hiertoe moet er nog een nieuw kanaal gegraven worden tussen Compiègne en Cambrai, het Canal Seine-Nord Europe. “In juli vorig jaar kondigde de Franse regering echter een algemene pauze aan in de voorbereiding en uitvoering van enkele grote infrastructuurprojecten, waaronder ook Seine-Nord Europe. De Vlaamse Regering bleef echter niet bij de pakken zitten en drong er via verschillende kanalen bij de Franse Regering op aan Seine-Nord Europe zeker toch te realiseren”, aldus Bert Maertens. En met succes: onder meer eerste minister Edouard Philippe bevestigde het principieel engagement voor dit project en er worden concrete stappen gezet, bijvoorbeeld wat de nodige grondverwervingen betreft. Maar er dienen zich nog enkele uitdagingen aan. “De voornaamste betreft de bijdrage van de Franse Staat voor een bedrag van 1,7 miljard euro. Hiervoor moet er nog een gepaste oplossing worden uitgewerkt, waarbij onder meer gedacht wordt aan een nationale heffing met lokale grondslag. De voorzitter van de regio Hauts-de-France heeft zich bij herhaling sterk gemaakt deze belangrijke kaap nog dit voorjaar te kunnen ronden”, zo zegt Bert Maertens.

Kanaal in 2027 operationeel

De timing voor de realisatie van het kanaal moest wel worden bijgesteld: de start van de infrastructuurwerkzaamheden wordt momenteel voorzien voor eind 2019. De afwerking en indienststelling van het nieuwe kanaal wordt gesitueerd in 2026–2027. Dit betekent een vertraging van zo’n twee jaar. Intussen blijft minister Weyts waakzaam, ook wat de eventuele fiscale inkomsten betreft, die de Franse overheid zou willen invoeren om de financiering van het kanaal rond te krijgen. “De minister zet ten volle in op de binnenvaart en op het Seine-Scheldeproject, als impuls voor de modal shift weg van het wegverkeer. Denken we maar aan de Leiewerken in Harelbeke, waar zondag de nieuwe sluis ingehuldigd wordt. Het is dan ook zeker aangewezen om waakzaam te blijven dat deze ambities op grensoverschrijdende wijze over het gehele waterwegennetwerk geborgd kunnen blijven, ook in Frankrijk. Ik heb er bij de minister op aangedrongen dat hij en de minister-president dit dossier nauwgezet blijven opvolgen en alle diplomatieke en politieke contacten gebruiken om de concrete uitvoering van het kanaal zo snel mogelijk te starten”, zo besluit Bert Maertens.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is