Doorstromingsstudie trambus bijna afgerond

Door Bert Maertens op 8 augustus 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit en Openbare Werken

KORTRIJK - Deze zomer eindigt de studie naar de knelpunten op het traject van een trambus tussen Kortrijk en Hoog Kortrijk. Hierna kan de kosten-batenanalyse van start gaan. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Bert Maertens (N-VA). Van 9 tot 23 oktober 2015 liep in Kortrijk een proefproject dat het gebruik van de trambus in de stedelijke omgeving van Kortrijk uitprobeerde.

Deze test werd door De Lijn West-Vlaanderen algemeen positief geëvalueerd. "Wel merkte De Lijn op dat de weginfrastructuur vandaag geenszins voorzien is op de komst van zo'n trambus. De test was ook niet voldoende om een gefundeerde beslissing te kunnen nemen over het al dan niet invoeren van trambussen in Kortrijk", zegt Bert Maertens. Een volgende stap was dan ook een doorstromingsstudie. "Deze studie moest alle doorstromingsknelpunten op het traject in kaart brengen, net als hun aandeel in het geheel van rijtijdverliezen. Simulaties moesten dan uitmaken op welke manier een knelpunt best kan worden aangepakt en wat de rijtijdwinst is", legt Maertens uit. De studie ging in oktober vorig jaar van start en eindigt deze zomer. De doorstromingsstudie dient als uitgangspunt voor de opmaak van de uiteindelijke maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). Deze MKBA zal verschillende vervoersmiddelen tegen elkaar afwegen, waaronder de trambus.

 

Bron: JME op hln.be; Het Laatste Nieuws/Leiestreek, 08.08.2017, p. 13

 

Het Laatste Nieuws/Leiestreek, 08.08.2017, p. 13

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is